Pendolino i wesoły Pan z TVRu

Oto informacja jaką otrzymaliśmy od TV Republika w temacie sprowadzenia do Polski pociągu firmy Alstom.


Redaktor TV Republika prześmiewczym tonem opisał dopchanie nowoczesnego składu przez starą lokomotywę. Widz TV Republika zostaje z informacją, że dzięki partii PO mamy wspaniałe Pendolinio, które nie wiadomo czemu (podobno mają być testy) dopchane zostało na stację, by ministrowie mogli się pokazać w pociągu  w głównym wydaniu TVNu.

Na FB zaczęto linkować 'wspaniały' reportaż jako 'rozjechanie Nowaka' itp. , a wg mnie materiał wiele nie odbiega od propagandówki TVN, gdzie odtrąbiono sukces PO w sprowadzaniu pociągów do Polski.

Zabrakło mi w materiale z TV Republika rzetelnej informacji dlaczego 'pindolinio' został przepchany na peron? Dlaczego nasze 2,7 mld zetów poszło do Italii? Jakie były inne opcje?

Wg informacji które uzyskałem od źródeł związanych z ICC pojazd został przepchany przez peron ponieważ nie ma ważnej homologacji i dopuszczenia na polskiej sieci kolejowej. Bez tego nie może się poruszać samodzielnie. Dodatkowo szlak kolejowy musi być wyposażony w urządzenia przytorowe ETCS L1, posiada je jedynie CMKa (Centralna Magistrala Kolejowa), po modernizacji będzie je posiadać E65 do Gdańska. Proces homologacji i dopuszczenia odbędzie się dopiero w IK na torze doświadczalnym w Żmigrodzie i po niezbędnych testach na CMK. 

Aby odpowiedzieć na pytanie dlaczego wygrała firma włoska należało by prześwietlić SIWZ, może specyfikacja była pisana pod Pendolinio?

A jakie były inne opcje? 
PESA czy choćby NEWAG z Nowego Sącza, stworzyliby od podstaw odpowiedni skład zespolony, który sprawdziłby się w naszych warunkach i to za dużo mniejsze pieniądze. Co do Pendolino, jest dużo niewiadomych, jak chociażby pytanie: jak będzie reagować delikatna włoska elektronika podczas polskich zim ? We Włoszech zimy do szczególnie srogich nie należą.

 polska PESA:

lokomotywa NEWAGu (to akurat inny segment rynku, ale warto pokazać bo polskie):

  

Polska firma z Bydgoszczy - PESA to byłby dobry wybór. Oni już dzisiaj są wielkim graczem, produkują pojazdy do Rosji, Niemiec, Francji, Szwajcarii, produkują lokomotywy w niczym nie ustępujące Simensowi lub Bombardierowi.


Ciekawostka - "Spalinowe pociągi ATR zamówiły od nas włoskie regiony: Bari, Mediolan, Bolonia. Mer Bolonii, który wcześniej był rektorem Uniwersytetu Bolońskiego, kiedy zobaczył, jak nasz pociąg wjeżdża na peron, powiedział: "Teraz rozumiem, dlaczego Polska zasłużyła na to, żeby być w UE"." - powiedział prezes firmy PESA. Nie jestem zwolennikiem UE, ale to zdanie świadczy tylko o tym, że merowi Bolonii 'szczęka opadła' na widok polskiego pociągu. Czy Włosi we Włoszech nie chcą swoich Pendolinio?

Co do Telewizji Republika i ich materiału w temacie to rozumiem... sezon ogórkowy. 

PS. Polecam wywiad z prezesem firmy PESA, i komentarze dotyczące ministra od zegarków. link - http://j.mp/18srKQQ

Inne ciekawe linki:

Składy zespolone NEWAGu: http://www.newag.com.pl/zdjecia/?gall=17
Teoria: http://www.newag.com.pl/oferta/elektryczne-zespoly-trakcyjne

Składy zespolone PESY Bydgoszcz:
http://pesa.pl/produkty/elektryczne-zespoly-trakcyjne/10-produkty/60-elf?showall=&start=1
Stadler: http://www.stadlerrail.pl/pl/pojazdy/

Według mnie każdy może zrobić takie pendolino taniej i od podstaw, specjalnie dla PKP.


 


Komentarze

  1. Bo łatwiej jest pieprzyć 3 po 3 niż robić prawdziwą dziennikarkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Wg informacji które uzyskałem od źródeł związanych z ICC pojazd został przepchany przez peron ponieważ nie ma ważnej homologacji i dopuszczenia na polskiej sieci kolejowej. Bez tego nie może się poruszać samodzielnie."

    To prawda.

    "Dodatkowo szlak kolejowy musi być wyposażony w urządzenia przytorowe ETCS L1, posiada je jedynie CMKa (Centralna Magistrala Kolejowa), po modernizacji będzie je posiadać E65 do Gdańska."

    A to już nie. ETR może jeździć bez ETCS-a.

    "PESA czy choćby wrocławski NEWAG, stworzyliby od podstaw odpowiedni skład zespolony, który sprawdziłby się w naszych warunkach i to za dużo mniejsze pieniądze."

    A to jest akurat bardzo wątpliwe i nie ma na to żadnych dowodów. W tej chwili PESA i NEWAG robią tabor na max 160 km/h, włoski ETR może jechać 250. Do tego to sprawdzona konstrukcja, którą wypróbowano przy takich prędkościach w wielu krajach, podczas gdy polscy producenci nie mają żadnego doświadczenia z high speedem.

    "Polska firma z Bydgoszczy - PESA to byłby dobry wybór. Oni już dzisiaj są wielkim graczem, produkują pojazdy do Rosji, Niemiec, Francji, Szwajcarii, produkują lokomotywy w niczym nie ustępujące Simensowi lub Bombardierowi."

    W swoich segmentach - tak. Ale HS jest jeszcze przed nimi.

    "Czy Włosi we Włoszech nie chcą swoich Pendolinio?"

    Przecież we Włoszech jeżdżą Pendolino. ATR to inny typ taboru, krótki spalinowy zespół trakcujny do obsługi ruchu regionalnego o maksymalnej prędkości 120 km/h.

    /pantiak

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Przecież we Włoszech jeżdżą Pendolino. ATR to inny typ taboru, krótki spalinowy zespół trakcujny do obsługi ruchu regionalnego o maksymalnej prędkości 120 km/h." - tej wiedzy akurat nie miałem więc dzięki za sprostowanie.

      Usuń
  3. O tymPendolino dla Polski słyszę już od chyba 10 lat,może ktoś wie kiedy zapadły rozstrzygające decyzje w sprawie kontraktu i kto je podpisał?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Umowę z Alstomem podpisano 30.05.2011

      /pantiak

      Usuń
  4. Dobrze się stało, że nie jest to twór PESA. Gdybyś miał nimi do czynienia zawodowo stwierdziłbyś to samo. Natomiast gdyby podrasować Impulsa to kto wie. Ten ED250 faktycznie jest wykonany solidnie. Na każdym kroku widać dbałość o szczegóły. Każda nawet wydawałoby się mało istotna linka uziemiająca ma własne oznaczenie co gwarantuje jej jakość.

    Niemcy już nie są tacy chętni na Linki ;) Nie mogę pewnych informacji ujawniać ale pokapowali się co i jak jest z pojazdami z PESA i do końca nie wiadomo jak to się skończy. Aha i to, że jakieś tam Linki trafiły do kolei marszałkowskich to też nie jest przypadek i jest to ściśle związane z naszymi zachodnimi sąsiadami :)

    OdpowiedzUsuń
  5. TV Republika ≠ TVR.

    http://www.tvr24.pl/

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeszcze co do PESY i Newagu. "Byłby to dobry wybór", "stworzyliby od podstaw odpowiedni skład zespolony, który sprawdziłby się w naszych warunkach i to za dużo mniejsze pieniądze.". Używa Pan trybu przypuszczającego, nie mając na poparcie tych tez najmniejszych nawet dowodów. Obie te firmy produkują EZT z Vmax 160 km/h przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego lub regionalnego. Nie dalekobieżnego z Vmax >= 200 km/h. To ZUPEŁNIE inna półka. Ale to mało ważne - ważniejszy jest fakt, że ani PESA, ani Newag (który nie jest wrocławski jak Pan twierdzi) nie złożyły swojej oferty w tym przetargu. A skoro mogłyby wyprodukować "za dużo mniejsze pieniądze" odpowiednik Pendolino, to dlaczego nie złożyły swej oferty? Kolejna sprawa: "należało by prześwietlić SIWZ, może specyfikacja była pisana pod Pendolinio?" PUDŁO. Przetarg był prowadzony nieco inaczej - był to tak zwany tryb dialogu konkurencyjnego, więc nie ma mowy o pisaniu SIWZu pod konkretny produkt. No i jeszcze ta "delikatna włoska elektronika". Cóż to za bzdury? Elektronika jest wszędzie taka sama, wytwarzana z krzemu w chińskich fabrykach.

    Proszę mnie źle nie zrozumieć - napisałem ten komentarz nie żeby czepiać się, tylko wskazać konkretne błędy, bo poziom absurdalnych informacji związanych z Pendolino sięgnął już sufitu (głównie w mediach masowo ogłupiających Polaków).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co do elektroniki to mam inne zdanie, to jest elektronika do pracy w ekstremalnych warunkach, specjalne obudowy, uszczelnienia, często cały moduł elektroniki jest zabezpieczony tworzywem sztucznym przed warunkami atmosferycznymi, i oczami ew. naśladowców. Wg mnie mogą wystąpić problemy z bezawaryjnym działaniem... czas pokaże.

      Usuń
  7. Bilety dwa razy drozsze, a predkosc dostosowana do polskich warunkow, czyli 120 km/h - gdzie tu sens, gdzie logika?
    Caly ten zakup przypomina mi kupowanie ubranek dla dziecka, ktore moze sie urodzic za rok, dwa.
    Pewnie nigdy sie nie dowiem , kto dostal w lape za taka rozrzutnosc.
    Moje pytanie brzmi: kogo bedzie stac na tak drogie bilety, skoro polowa spoleczenstwa zyje w skrajnej nedzy? Czyzby "zielona wyspa" myslala tylko o sobie?

    OdpowiedzUsuń
  8. http://www.dziennikpolski24.pl/pl/aktualnosci/malopolska/1284781-pendolino-w-strone-rzeszowa-moze-wozic-powietrze.html

    OdpowiedzUsuń
  9. http://naszeblogi.pl/40276-od-kogo-po-kupila-pendolino

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa opinia w temacie:
    http://www.rynek-kolejowy.pl/47273/dziobak_wstrzasnal_i_podzielil_polske_czyli_sila_razenia_high_speedu_cz_1.htm

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz